Een effectieve website maakt of kraakt jouw project [aangeboden door Heers]


Foto: Pexels
aangeboden door Heers

Een effectieve website maakt of kraakt jouw project

Effectief zou je kunnen verwoorden als het bereiken van je doel door de stappen die je zet. Een effectieve website is dus een website die mensen concreet informeert over hetgeen jij specifiek wou overbrengen. Een website die mensen informeert is pas effectief, wanneer de bezoekers eenvoudig een antwoord kunnen vinden op de vragen die ze hebben. Stel je voor: je bouwt een website om mensen te informeren over buitenaardse ufo’s, dan is het de bedoeling dat iemand meteen alle informatie te zien krijgt over de ufo’s. Het kan niet de bedoeling zijn dat de bezoeker eerst op 5 links moet klikken, voordat de basisinformatie verschijnt. Uiteraard kan je naast de basisinformatie wel heel wat extra info weergeven via andere pagina’s op je website. Zo blijft een bezoeker veel langer op jouw pagina.

Hoe kan je zorgen dat jouw website effectief is? 

Om te beginnen moet je het doel van jouw website klaar en duidelijk definiëren. Dit zal belangrijk zijn om na het bouwen van je website, even te controleren of je effectief je vooropgestelde doel hebt bereikt. Brengt jouw website de informatie of de boodschap over, die je had vooropgesteld?

Vervolgens zal het zeer belangrijk zijn om een onderscheid te maken tussen relevante informatie, en web-paginavulling. Wanneer de teksten op jouw website te lang of irrelevant zijn, zullen mensen snel de neiging hebben om weg te klikken. Daarom zal ook de lay-out belangrijk zijn, maar daar ga ik later wat verder op in.

Durf ook raad te vragen, vraag je vrienden en familie wat hun mening over je site is, of praat even met een online marketing bureau. Een objectieve mening zal belangrijk zijn om in te schatten hoe anderen jouw site zien en om te weten wat je kan verbeteren.

Als laatste tip zou ik aanraden om vooral in te zetten op je homepagina, zeker in het begin. Dit is namelijk de plek waarop mensen beslissen of ze verder gaan op jouw pagina, of terugkeren naar de zoekresultaten.

Een passende lay-out. 

Mensen houden niet van warrig overkomende pagina’s, evenmin houden ze van websites met te veel franjes en kleuren. Het klopt dat je ervoor moet zorgen dat je website opvalt, maar dan op een positieve manier! Kies voor een lay-out die rust uitstraalt en duidelijkheid schept. Kies best voor lichte en zachte kleuren. En ga voor een snelle website, dat is prettig voor je bezoekers maar ook voor je positie in Google. Een online marketing bureau kan je hier zeker mee op weg helpen. 

Een effectieve website bouw je niet op 1 2 3, vaak gaat hier heel wat tijd over en is het maar door continu verbeteringen aan te brengen dat je echt tot een effectieve website komt. Al doende leer je, je zal zaken ontdekken die je nog niet wist en je zal steeds bijleren. Hard werken wordt beloond. Laat advies vragen je zeker niet afschrikken, het kan je veel verder helpen! Veel succes ermee!

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden