Logo stadwageningen.nl


Dianne Dobbelsteen heeft het bordje 'Open' opgehangen bij Brownies & Downies. Fleur en Bodil zijn tevreden.
Dianne Dobbelsteen heeft het bordje 'Open' opgehangen bij Brownies & Downies. Fleur en Bodil zijn tevreden.

De deuren zijn dicht, maar de zaak is natuurlijk gewoon open

Door Kees Stap

WAGENINGEN - Fleur Dusschooten en Bodil Boelens steken hun duim tevreden op. Ook bij Brownies & Downies hangt nu het bordje: 'Natuurlijk zijn wij open, de deur is alleen dicht om energie te besparen.' Bezoekers aan Wageningse winkels en horecazaken staan de komende winter namelijk vaak voor een dichte deur. Maar de zaken zijn toch gewoon open.

De actie is een initiatief van de Stichting Ondernemersfonds Wageningen (SOW) en de gemeente. Het is een oproep aan ondernemers om tijdens koude dagen zoveel mogelijk hun deuren dicht te houden om zo energieverspilling tegen te gaan. Daarmee leveren de ondernemers een bijdrage aan het streven om Wageningen in 2030 klimaatneutraal te maken. Voor bedrijven met een airco komt het bordje ook in de zomer goed van pas. Door het speciale bordje op de deur zien bezoekers dat de winkels wel gewoon open zijn.

Fleur en Bodil gaan samen met Josien Hendricksen en Sanne Floor Apperloo de komende weken de winkeliers en ondernemers langs om uitleg te geven over de actie en om de bordjes te overhandigen. De vier meiden zijn tweedejaars studenten milieuwetenschappen en vinden het geweldig om nu ook in de praktijk een duurzaam steentje bij te dragen.

"In onze studie gaat het vaak over de wereldwijde problemen. Maar lokaal kun je ook het nodige betekenen, een betere wereld begint namelijk bij jezelf. Wij vinden het heel leuk om de ondernemers hiervan bewust te maken. We zijn deze week begonnen en het gaat hartstikke goed, bijna iedereen doet spontaan mee. Dat is mooi, want op die manier zien we het groene imago van de WUR ook in de stad terug. Een mooi neveneffect is dat we ook nog eens de stad en de studenten samenbrengen. Op de Campus gaan we namelijk ook promotie maken voor deze actie."

Dianne Dobbelsteen van Brownies & Downies doet van harte mee met de actie. "In de winter hielden wij de deur zelf al dicht, anders tocht het en wordt het te koud voor onze gasten. Maar door de uitleg van Fleur en Bodil realiseer ik me dat we zo ook bezuinigen op de stookkosten en daarnaast bijdragen aan de duurzaamheid. Ze hebben me ook verteld dat ik gratis advies kan vragen om onze zaak te voorzien van LED-verlichting. Het bordje dat ik heb opgehangen, is een mooi signaal voor onze gasten. Hopelijk doen zij nu voortaan ook zelf de deur achter zich dicht als ze de zaak verlaten."

4 reacties
Meer berichten