Logo stadwageningen.nl


Ruud van Doorn , Leo de Windt en Robert Frijlink overhandigen de onderzoeksrapporten aan wethouder Han ter Maat. (foto: Kees Stap)
Ruud van Doorn , Leo de Windt en Robert Frijlink overhandigen de onderzoeksrapporten aan wethouder Han ter Maat. (foto: Kees Stap)

Ondernemers WOC en SOW presenteren advies over parkeren

Door Kees Stap

WAGENINGEN - Voor de toekomstige vitaliteit van het centrum zijn een goede bereikbaarheid en voldoende parkeergelegenheid onmisbaar volgens het Wagenings Ondernemers Contact (WOC) en de Stichting Ondernemersfonds Wageningen (SOW). Zij maken zich hierover grote zorgen en vragen met de verkiezingen en de besprekingen voor een nieuw collegeakkoord in het vooruitzicht aandacht voor dit probleem.

Daarom hebben ze gezamenlijk een parkeervisie laten opstellen door twee onafhankelijke adviesbureaus. Hiermee willen ze samen met de gemeente aan de slag om een gedegen parkeergelegenheid te ontwikkelen. Vrijdag overhandigden Ruud van Doorn (SOW), Leo de Windt (WOC) en binnenstadsmanager Robert Frijlink de onderzoeksrapporten aan wethouder Han ter Maat.

Volgens Ruud van Doorn komt bij elk onderwerp rond de binnenstad een parkeerdiscussie op gang: "Of het nu gaat om het herstel van de stadsgracht, de toekomst van Duivendaal, nieuwbouw op de SNS-locatie, een nieuwe functie van het postkantoor, of het vergroenen van het centrum. Wij denken dat alles een samenhang heeft. Daarom leek het ons verstandig om een onafhankelijk en deskundig onderzoek te laten verrichten. We voeren bewust geen getallendiscussie, maar pleiten voor een integrale aanpak. De parkeerproblemen raken bijvoorbeeld ook de inwoners in de schil rond het centrum. De politiek kan de rapporten zien als onze steun en hulp, want we willen de problematiek als ondernemers samen met de politiek aanpakken."

In de rapporten wordt aangetoond dat er in de binnenstad van Wageningen een krapte aan parkeerplaatsen bestaat. Daarom moeten er geen plekken meer zomaar verdwijnen, dat kan alleen als ze vervangen worden door een alternatief. Daarnaast moet er meer aandacht komen voor kwalitatief goede en veilige parkeerplekken. Niet alleen voor auto's, maar ook voor fietsen. Een stad moet gastvrij zijn, anders trekken bezoekers naar omliggende plaatsen. Meer plekken met achteraf betalen zijn daarbij belangrijk. Parkeergarages zijn economisch niet haalbaar.

Han ter Maat heeft de rapporten met belangstelling gelezen en geeft graag een snelle reactie: "Ik heb grote waardering dat WOC en SOW samen het belang van een levendige en aantrekkelijke binnenstad onder de aandacht hebben gebracht. Daaruit spreekt dat we als gemeente en ondernemers een gezamenlijk belang hebben en ook samen willen optrekken. Goed dat met het onderzoeksrapport aangesloten is op de in deze collegeperiode vastgestelde visie op de binnenstad en het uitvoeringsprogramma."

reageer als eerste
Meer berichten