Afbeelding
aangeboden door linkbuildingmasters

Zeven tips om hoger in Google te komen met je website

23 november 2020 om 11:25 Algemeen

Je hebt een prachtige website maar bezoekers blijven weg? Dan is je site niet goed vindbaar. Op dit moment pronkt er waarschijnlijk een concurrent op die felbegeerde eerste positie in Google. Maar geen zorgen: daar kun je iets aan doen.

Waarom je positie in Google belangrijk is

Google is de meest gebruikte zoekmachine in Nederland. Wie zoekt naar een bepaalde website, voert een zoekterm in de zoekbalk. Vervolgens verschijnen er duizenden of zelfs miljoenen zoekresultaten. Dat zijn allemaal websites. De gemiddelde persoon kijkt echter niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten. 

Het algoritme van Google

Je wil dus met je website op die eerste pagina met zoekresultaten staan. Dan ben je pas echt goed vindbaar voor bezoekers. Helaas bepaalt Google welke website er op welke positie staat. Dit doen zij op basis van een geavanceerd (en ingewikkeld) algoritme dat niet zomaar openbaar is voor het publiek. 

Gelukkig zijn er knappe koppen die het algoritme telkens weer analyseren en proberen te begrijpen. Daarom weten we nu in grote lijnen welke dingen je kunt doen op de positie van je website te verbeteren. Met deze tips gaat jouw website ongetwijfeld beter scoren.

Tip 1: het begint allemaal bij content

Een goede website staat of valt met content. De content van je site is de inhoud: tekst, foto’s en video’s. 

Hoewel een mooi ontwerp natuurlijk opvalt, hecht het algoritme van Google vooral waarde aan de inhoud van je site. Deze moet informatief en overzichtelijk zijn. In alles staat het gemak van de bezoeker voorop. Zij moeten snel kunnen vinden wat ze zoeken. 

Waaraan goede content voldoet, hangt af van het onderwerp van je website. Er zijn echter een aantal vuistregels voor een goede, inhoudelijke website:

- zorg voor teksten zonder spelfouten

- houd alinea’s kort

- wissel beeld en tekst af

- plaats koppen, tussenkoppen en citaten in je tekst

- kopieer geen content van andere websites

- laat overbodige teksten en beelden weg: alles moet relevant zijn

Tip 2: bepaal je belangrijkste zoektermen

Een zoekterm is een woord of meerdere woorden die iemand intikt op Google. Wanneer een gebruiker bijvoorbeeld op zoek is naar sportschoenen dan zoeken ze op een term als “nieuwe sportschoenen”, “sneakers” of “schoenen kopen”. 

Onderzoek welke zoektermen relevant zijn voor jouw product of dienst. Dat kunnen er meerdere zijn. Gebruik online tools om te testen hoe populair bepaalde zoektermen zijn en welke synoniemen eventueel relevant zijn. De voor jouw website relevante zoektermen verwerk je in je content. 

Tip 3: doe aan linkbuilding

Het algoritme van Google baseert zich voor een groot deel op links. Er zijn drie soorten links die invloed hebben op je vindbaarheid:

- interne links binnen je eigen webpagina’s

- externe links naar andere websites

- backlinks vanaf andere websites naar jouw site

Zorg voor een goede mix van deze links op je website en het algoritme zal je ervoor belonen. Linkbuilding is echter een langdurig en ingewikkeld proces. Dat is waarom veel ondernemers linkbuilding uitbesteden. De interne links kun je natuurlijk gemakkelijk zelf plaatsen. Verwijs wel alleen naar andere pagina’s of externe websites wanneer dit relevant is.

Tip 4: blijf er altijd bovenop zitten

Het algoritme van Google verandert. Wat in 2020 werkt, kan in 2021 alweer achterhaald zijn. Bovendien wordt de waarde van je website ook bepaalt op hoe vaak deze een update krijgt. Het is dus slim om de ontwikkelen te volgen en je website regelmatig te verbeteren. 

Tip 5: start een blog op je website

Een blog met regelmatig nieuwe artikelen draagt bij aan je vindbaarheid. Als jij niet alleen een product of dienst aanbiedt maar hier ook nog geregeld informatie over deelt dan wordt je website als betrouwbaar beschouwd. 

Tip 6: vergeet de technische kant niet 

De inhoud van je site is perfect? Misschien gaat er dan technisch iets fout. Een website moet bijvoorbeeld snel laden. Gebruikers zijn ongeduldig dus als de laadtijd lang is dan wordt dit afgestraft. Ook kan het zijn dat sommige links verwijzen naar niet bestaande pagina’s. Technisch moet je site goed functioneren. 

Tip 7: schrijf voor de bezoeker en niet voor de zoekmachine

Zoekmachines als Google beoordelen je content maar lezen het niet. De daadwerkelijke inhoud is bedoeld voor de lezer. Zorg voor een lekker leesbare tekst met de juiste toon. Zo bereik je echt de juiste mensen.

Is al deze informatie een beetje overweldigend? Het verbeteren van je vindbaarheid kun je ook uitbesteden. Het is mogelijk om het hele proces uit handen te geven maar er zijn ook mensen die je simpelweg adviseren en ondersteunen. Voor je het weet sta ook jij op die begeerde eerste plek in Google.

advertentie
advertentie