Cees Mobach heeft zin in zijn avonden over de première van Symfonie Fantastique van de Franse componist Hector Berlioz. (foto: Kees Stap)
Cees Mobach heeft zin in zijn avonden over de première van Symfonie Fantastique van de Franse componist Hector Berlioz. (foto: Kees Stap)

Cees Mobach vertelt over de eerste keer van Hector Berlioz

15 januari 2020 om 10:24 Algemeen

Kees Stap

Wie het vooroordeel heeft dat klassieke muziek saai is, heeft nog nooit met Cees Mobach gesproken. Al gauw gaat het over een bijna moord, publiek dat een voorstelling ontvlucht, een na eeuwen ontdekte partituur achter een orgel in Antwerpen en een extreme componist en dirigent.

Wageningen – Mobach is bekend als muziekdocent op het Wagenings Lyceum, later Pantarijn en als dirigent van diverse koren en orkesten. Inmiddels is hij met pensioen, maar dat betekent niet dat hij stil gaat zitten. Integendeel. De laatste jaren is hij druk bezig met multimediale projecten die hij zelf Fileco’s noemt. Een mix van film, lezing en liveconcert. Deze maand volgt een nieuwe Fileco over de wereldpremière van Symfonie Fantastique van de Franse componist Hector Berlioz.

Onder de titel ‘De eerste keer’ laat Mobach zien hoe de première er aan toe ging. “We spreken over 5 december 1830, dus er zijn weinig verslagen van ooggetuigen en uiteraard geen film- of geluidsfragmenten. Door uitgebreide research heb ik toch veel kunnen achterhalen. De eerste poging in mei 1830 was een volslagen mislukking, de echte première in december was deels succesvol, er was ook veel kritiek.”

Mobach laat op een speelse manier zien hoe de voorbereidingen op de première verliepen. Hoe zagen de locaties eruit? De spelers, de instrumenten, de luisteraars. Hoe kwam de nog zeer jonge en onervaren componist tot zoiets kolossaals? Er worden in vier korte, speciaal hiervoor door Mobach gemaakte filmdocumentaires zeldzame fragmenten vertoond. En er worden zelfs stukken gespeeld, die ook op de première klonken. Wageningse musici en zangers staan op het toneel. “Leuk dat zoveel lokale mensen, professionals en amateurs, met mij meedoen. En nog leuker dat er zoveel oud-leerlingen bij zijn”, vindt Mobach.

Mobach is al weer druk bezig met een volgend project. In maart komt er een serie over de Italiaanse componist Claudio Monteverdi. Ook hier gaat het over de wereldpremière van een stuk met grote invloed; de opera Orfeo. Het was de eerste opera ter wereld tijdens de première in 1607. Het wordt in Mobachs woorden een ‘onthutsend stuk muziektheater’. “Alles gaat bewegen, tot en met het koor aan toe.”

advertentie
advertentie