Ruud van Doorn van HEMA Wageningen en wethouder Peter de Haan met 1 van de 260 zonnepanelen. (foto: Kees Stap)
Ruud van Doorn van HEMA Wageningen en wethouder Peter de Haan met 1 van de 260 zonnepanelen. (foto: Kees Stap)

260 zonnepanelen op dak HEMA

6 november 2019 om 09:40 Algemeen

Op het dak van de HEMA aan de Hoogstraat zijn vorige week 260 zonnepanelen geplaatst. De komende weken volgen nog vijf daken van bedrijfspanden in Wageningen. In totaal worden hier 1100 zonnepanelen aangelegd. Dit is het resultaat van een collectieve inkoopactie: ‘Zon op Bedrijfsdaken’.

Door Kees Stap

WAGENINGEN - Deze actie is opgestart door de gemeente Wageningen om bedrijven enthousiast te maken om hun daken te benutten voor zonne-energie. Ondernemers zijn in het hele proces ondersteund door onafhankelijk adviesbureau ECONNETIC. Hiermee zijn obstakels uit de weg genomen, werd subsidie aangevraagd en was er begeleiding in de keuze voor de aankoop en de installatie van de panelen. Zo waren ondernemers verzekerd van de beste deal. Naast de HEMA doen ook Modehuis de Windt, Theater Junushoff, sportschool De Plataan en de eigenaar van de panden van de Rabobank en De Poort aan het Plantsoen mee. Met een zesde bedrijf worden binnenkort de laatste handtekeningen gezet.

Ruud van Doorn, de eigenaar van HEMA Wageningen, was blij met het initiatief. “Wij hebben de afgelopen jaren al veel duurzame maatregelen genomen in de winkel. We zijn overgestapt op LED-verlichting, de open deuren bij de ingang zijn vervangen door elektrische schuifdeuren en we hebben een warmtepomp aangeschaft voor de airco en de ventilatie. Zonnepanelen stonden ook al langer op het verlanglijstje. Maar als individu is het best ingewikkeld om alle regels, subsidies en aanbieders uit te zoeken. Via de collectieve inkoop van ‘Zon op Bedrijfsdaken’ werd het uiteindelijk een heel gemakkelijk proces. We hoefden het alleen nog maar in te koppen. Als het systeem volgend jaar daadwerkelijk in bedrijf is, wekken we circa tweederde van onze energiebehoefte op ons eigen dak op.”

Van Doorn wil dan op een display in de winkel laten zien wat de dagelijkse opbrengst van de zonnepanelen is. “Daarmee willen we de klanten bewust maken van het feit dat zij ook hun steentje kunnen bijdragen door te kopen bij winkels die zelf actief met duurzaamheid bezig zijn.”

advertentie
advertentie