De Arboretumkerk heeft de regenboogvlag uithangen.

Open brief Anti-Nashville verklaring in Wageningen

15 januari 2019 om 11:45 Algemeen

Door Rinske, bestuurslid SHOUT Wageningen

Op 5 januari is door 250 mensen, waaronder veel predikanten van binnen en buiten de PKN, de Nederlandse vertaling van de Nashville verklaring ondertekend. Kort samengevat veroordelen de ondertekenaars homoseksualiteit en transgenderidentiteiten op grond van de bijbel en worden mensen die daar anders over denken als zondaars bestempeld.

WAGENINGEN - Deze denkbeelden zijn zo extreem dat bijna heel Nederland in opstand kwam. Bij vele kerken, gemeentehuizen en andere instanties wapperde de afgelopen week de regenboogvlag om te zeggen: wij zijn het hier niet mee eens, iedereen is welkom bij ons.

Ook in Wageningen heeft de Nashville verklaring aardig wat stof doen opwaaien. Op de nieuwjaarsreceptie van Gemeente Wageningen kregen wij, de bestuursleden van SHOUT Wageningen, de lokale LHBTQ+ belangen- en gezelligheidsvereniging, de vraag wat vinden jullie hier nu van. Wij staan er uiteraard niet achter en hopen op een tegengeluid in de kerken zodat de christelijke LHBTQ+ mensen zich welkom voelen in hun eigen geloofsgemeenschappen.
Wij hebben deze vraag ook via e-mail aan kerken in Wageningen gesteld als SHOUT. Tussen het versturen van die mail en het insturen van dit artikel (zaterdag 12/1) reageerden drie kerken. De Arboretumkerk heeft de regenboogvlag uithangen. De predikant van de GKv de Wagenburcht liet weten zich absoluut niet te kunnen vinden in de verklaring en er aandacht aan te besteden in de volgende dienst. Ook in de dienst de Wijkgemeente Lukas van de PKN wordt er stilgestaan bij de verklaring en in hun wekelijkse ledenmail staat hun standpunt mooi verwoord: “In onze visie zeggen we als wijkgemeente open te zijn voor ieder die God zoekt en wil ontdekken wat geloven betekent en Gods woord inhoudt. Dat betekent dat er in onze gemeente ruimte is voor ieder die wil leven met en vanuit de liefde van God, ongeacht leeftijd, achtergrond, geaardheid, of wat dan ook. Zoek je God, dan ben je welkom in Zijn huis, in Zijn gemeente! Zo willen we als kerkenraad gemeente van Christus zijn: we weten ons gedragen door de liefde van God en vanuit die liefde belijden, vieren en delen we ons geloof.”

De Nashville verklaring is een nare tekst, maar als SHOUT zijn wij blij om te merken dat dit sentiment niet leeft in de kerken in Wageningen en daar een open en welkome houding is met ruimte voor een gesprek met elkaar.

advertentie