Afbeelding

Galerie Wit is al vijftien toonaangevend

11 januari 2019 om 13:42 Algemeen

Met meer geluk dan wijsheid lukte het vanaf het begin in Wageningen een galerie hedendaagse kunst landelijk op de kaart te zetten.

WAGENINGEN - Dankzij Herman de Vries, in de jaren 50 werkzaam bij de Plantenziektekundige Dienst en als autodidact vanuit Wageningen actief in de Nederlandse kunstwereld. In 1961 richtte De Vries met Henk Peters en Armando de Nederlandse Nul beweging op. Die groeide, in samenwerking met onder meer Duitse en Italiaanse collega’s, uit tot de ZERO beweging, destijds een van de belangrijkste ontwikkelingen in de hedendaagse kunst. In 1970 vestigde herman de vries (hij verafschuwt hiërarchieën en gebruikt geen hoofdletters) zich als zelfstandig kunstenaar in Zuid-Duitsland. Daar richtte hij zich op alledaagse elementen en objecten uit de natuur. Planten, aarde en stenen laat hij zien zonder te streven naar esthetiek. Op indringende wijze toont hij fascinerende zaken uit de natuur waar anderen gedachteloos aan voorbij gaan.

In 2004 startte het echtpaar Nico van Breemen en Riekje Wit Galerie Wit. Nico, net gepensioneerd als bodemkundige aan de Landbouwuniversiteit, was enthousiast over de zogenaamde aard-uitwrijvingen van de vries. Het plan die te laten zien op de openingstentoonstelling van de galerie stuitte op hoon van een collega galeriehouder uit de Randstad: “een beroemdheid als de vries gaat toch niet exposeren in zo’n beginnend galerietje in de provincie!” Maar de combinatie ‘Wageningen’, ‘bodemkundige als galeriehouder’ en ‘Wit’ (zijn vroegste werken waren wit, zijn eerste galeriehoudster was Riekje Swart) bleek voor herman de vries onweerstaanbaar, en sindsdien is zijn werk regelmatig in Wageningen te zien.

Inmiddels vertegenwoordigt galerie Wit een flink aantal jonge, opkomende en gevestigde kunstenaars. Met jaarlijks zo’n zes exposities van tekeningen, schilderijen, beelden en foto’s. Tot 3 februari toont Jan Hein van Rooy zijn ruige Spaanse landschappen en houten vogeltjes van drijfhout uit de Waal, die trouwe galeriebezoekers bekend zullen voorkomen. Maar ook verfijnde grafiek van Italiaanse landschappen uit de jaren 80, onlangs teruggevonden bij het opruimen van zijn atelier. Daarnaast de poëtische en intieme tekeningen en schilderijen van de Italiaanse Miriam Pertegato, waar de galeriehouders als een blok voor vielen op de Biënnale van Venetië in 2011.
Galerie Wit, Hamelakkerlaan 38, open za. en zo., 13:30-17:30 uur.

advertentie
advertentie