Stad der Bevrijding of Stad der Verwarring?

2 september 2021 om 13:30 Lokaal Deel je nieuws

Bovenop alle bestaande uitdagingen en opdrachten van de gemeente Wageningen - inhoudelijk en financieel - bleek de gemeente deze zomer opeens genoeg ruimte te hebben om zelf nog een extra probleem te creëren. Zo komt het tenminste op mij over. Op 27 augustus kreeg ik een mail met de vraag of ik even een oordeel wilde geven over twee nieuwe stadsmerken voor Wageningen.

Pardon? Een stad die wereldwijd bekend is vanwege Wageningen University & Research en daarom met trots als enige het merk ‘City of Life Sciences’ kan voeren? De stad die in heel Nederland bekend is vanwege de Duitse capitulatie in Hotel de Wereld en daarom als enige aanspraak kan maken op de titel ‘Stad der Bevrijding’?

Die stad moet nu op stel en sprong deze twee geweldige merken en positioneringen gaan vervangen door (hou je vast): ‘Gastvrije Stad’ of ‘Proeftuin van de Wereld’?

Volledige bedachte thema’s. Bij de laatste verkiezing van meest gastvrije stad van Nederland haalde Wageningen de Top 20 niet eens. En Proeftuin van de Wereld slaat gewoon nergens op. Maar meer keus krijgen we niet. Meer uitleg overigens ook niet.

De summiere begeleidende tekst spreekt van: “Wageningen maakt iets los in mensen, iets unieks, dat je elders niet vindt.” Want gastvrijheid vind je elders niet?
En van: “Een merk dat wordt herkend door iedereen.” Zoiets als “Stad der Bevrijding”, zeg maar?

Wageningen maakt zich hiermee redelijk belachelijk. Tot 10 september mogen we inspreken. Dan gaat het advies naar de raad die beslist welk merk het nieuwe merk van Wageningen wordt.  En pas vanaf eind dit jaar wordt dan gestart met de ontwikkeling van een omgevingsvisie die de vraag beantwoordt wat voor stad willen we zijn. Ook nog eens in de volledig omgekeerde volgorde, dus.

Maar het ergste blijft dat we twee geweldige unieke merken gaan weggooien voor nieuwe, die niets zeggen. Zo’n nieuw merk is zinloos, uitzichtloos en geld weggooien op een moment dat het zoveel beter te gebruiken is. Ik roep de raad op dit kostbare proces heel snel te beëindigen en de ingehuurde citymarketingbureaus vriendelijk te bedanken voor hun moeite.

Ward van Beek

Wageninger en Vicevoorzitter Nationaal Comité Herdenking Capitulaties 1945 (Wageningen45)

advertentie
advertentie