Afbeelding
Foto door form PxHere

Elektrische bussen vallen wéér uit: chauffeurs eisen garanties veiligheid

29 september 2021 om 07:13 Partnercontent

Buschauffeurs eisen garanties over de veiligheid van hun elektrische bussen. Het is al meermalen gebeurd dat er storing optreedt, waarbij de bussen bijvoorbeeld opeens nog maar 30 kilometer per uur kunnen rijden. Gevaarlijk, vinden de chauffeurs van vervoersbedrijf Keolis. De Chinese fabrikant biedt maar weer eens haar excuses aan.

30 kilometer per uur

Sinds eind 2020 gebruikt Keolis 250 elektrische bussen, onder andere in Ede-Wageningen en op de Veluwe. Kort na de ingebruikname traden er al problemen op. De bouwer van de voertuigen, het Chinese BYD, nam alle bussen onder handen, maar de problemen werden niet opgelost. Onlangs was er een nieuwe storing waarbij de bus plotseling nog maar 30 kilometer per uur kan rijden of er zelfs helemaal de brui aan geeft. Op de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn zorgde dit voor hachelijke situaties, omdat de spitsstrook buiten de spitstijden tevens de vluchtstrook is. Hier kunnen bussen niet uitwijken. De chauffeurs hebben inmiddels laten weten geen vertrouwen meer in de bussen van BYD te hebben en er is in samenspraak met de ondernemingsraad een boze brief naar de fabrikant gestuurd. Hierin wordt de garantie geëist dat BYD meteen én adequaat zal reageren als er weer een ‘veiligheidsissue’ is.

Veiligheid

Het elektrisch rijden is bezig aan een opmars, al zijn er kinderziektes. Bekend zijn de storingen waarbij tot ergernis van de chauffeur in plaats van de wegenwacht een helpdesk geraadpleegd moet worden. Ook zijn hybride en elektrische auto’s pardoes in brand gevlogen. Aan zowel het aantal beschikbare laadpalen als het vermogen na volledige oplading wordt nog gewerkt. Er is nog steeds discussie over de voor- en nadelen van elektrisch rijden. De verschillen qua kosten kan men makkelijk uitrekenen, de diverse aanbieders van een autoverzekering vergelijken is zo gebeurd. Verzekeraars kunnen alleen geen veiligheid garanderen, ook niet als het om openbaar vervoer gaat - of het nu elektrische bussen zijn of ouderwetse dieselbussen. Duurzaamheid weegt echter zwaar en de voorkeur gaat over het algemeen uit naar elektrische voertuigen. Zolang die het maar doen.

In gesprek

BYD Europa bood al in maart excuses aan, en doet dat nu opnieuw. “We zijn op de hoogte van een technisch probleem met een klein aantal elektrische bussen. Het spijt ons oprecht voor het ongemak voor de passagiers en chauffeurs. We werken momenteel nauw samen met Keolis om dit op te lossen.” Het is nog in nevelen gehuld hoe het kan dat acht maanden na de ingebruikname van de bussen weer storingen opduiken en de busmaatschappij zich gedwongen ziet terug te grijpen naar de oude (en vervuilende) dieselvoertuigen. Dat was nu net niet de bedoeling. Keolis, haar ondernemingsraad en BYD gaan nu in gesprek over het probleem.

advertentie
advertentie