Julia van Soest (links) en Jaël: "We willen graag meer meisjes in onze 6-8 groep! Dan is de boel veel meer in evenwicht""
Julia van Soest (links) en Jaël: "We willen graag meer meisjes in onze 6-8 groep! Dan is de boel veel meer in evenwicht"" Els Jacobi

Julia en Jaël vragen zich af: “Zijn jongens slimmer dan meisjes?”

28 april 2022 om 09:09 Overig

WAGENINGEN - Met deze bijzondere vraag stapten deze twee leerlingen van de G.J. vd Brinkschool met hun verhaal naar de redactie van de krant. Het zit Julia van Soest en Jaël Sies heel hoog. Ze zijn allebei leerlingen in de 6-8 klas, de groep van hoogbegaafde leerlingen. 

Jan Boer

Lees hun verhaal: “Zijn jongens slimmer dan meisjes? Als je de 6-8 klas van de vd Brinkschool in Wageningen ziet, zou je het haast geloven. In deze klas voor hoogbegaafde kinderen zitten negentien jongens en drie meisjes. Zijn er dan zo weinig hoogbegaafde meisjes in Wageningen en omstreken? Jaël en Julia uit de 6-8 klas zijn ervan overtuigd dat dit niet het geval is! “Hoogbegaafde meisjes vallen minder op en worden dus minder snel getest. Ze kunnen zich heel goed aanpassen aan ‘hoe het hoort”, vertelt Julia. Jaël deed dat eerder ook: “In de zomervakantie, voordat ik naar groep drie ging, las ik hele boeken. Toen ik een week in groep drie zat, wilde ik alleen nog de letters lezen, die ik in de klas had geleerd. Ik zei tegen mijn ouders, dat ik die andere letters nog niet kende”. Soms gaat het aanpassen zó goed, dat hoogbegaafde meisjes door de meester of juf juist als ‘zwak’ worden bestempeld. Julia: “Op mijn gewone school was het werk voor mij zó saai, dat ik altijd ging kletsen. Ik kreeg mijn werk niet af. De juf werd dan boos en liet me in de pauze nablijven”. Jaël en Julia zijn blij dat ze alweer bijna twee jaar in de 6-8 klas voor hoogbegaafde kinderen zitten: “In deze klas kun je begrijpen hoe anderen zich voelen én de anderen begrijpen jóu. We hoeven nu veel minder te herhalen. Je kiest zelf of je instructie nodig hebt of niet. Dat is minder saai en zo hou je tijd over voor creatieve dingen, waardoor je kunt laten zien wie je bent. Vorig jaar hebben we samen aan ons eigen kookboek gewerkt en dit jaar werken we aan een moestuinproject. De opbrengst is bestemd voor de voedselbank”. Julia en Jaël willen heel graag meer meisjes in hun klas. Dat is niet eenvoudig. “Ik ken een meisje, dat hoogbegaafd is, maar zij wil niet naar een klas met zoveel jongens”. Daarom roepen Julia en Jaël de meisjes in de omgeving op: “We hopen dat meisjes door dit bericht snappen, dat ze misschien óók wel hoogbegaafd zijn. Het lijkt ons een goed plan dat die meisjes zich dan aanmelden om volgend jaar naar onze klas te komen onder voorwaarde dat ze alleen tegelijk met andere meisjes komen. Als zich jaarlijks drie of vier nieuwe meisjes aanmelden, krijgen we vanzelf een klas in een goede verhouding jongens-meisjes! Beter voor iedereen, dat lijkt ons supergezellig!” 

HERKENNEN Hoe herken je hoogbegaafdheid? Denk aan hooggevoeligheid, een groot rechtvaardigheidsgevoel, creativiteit, perfectionisme en de aansluiting op oudere kinderen en volwassenen. Julia: “Vroeger verveelden we ons, we maakten niks af omdat we het saai vonden”. Jaël: “Nu is het fijn. We kiezen zelf wat we doen in onze weektaak en vragen hulp als we dat écht nodig hebben”. Waar blijven de meiden…?

advertentie
advertentie