Door in het brein te kruipen en hun eigen hersenen goed te gebruiken kregen de kinderen zicht op wat er in het hoofd gebeurt
Door in het brein te kruipen en hun eigen hersenen goed te gebruiken kregen de kinderen zicht op wat er in het hoofd gebeurt Jan Boer

Werken in de hersengymnastiekzaal

14 oktober 2021 om 19:30 Overig

Wat haal je allemaal in je hoofd?

WAGENINGEN - Wat haal je allemaal in je hoofd? Dat moeten ze gedacht hebben op de Kardinaal Alfrinkschool. De leerlingen van de middenbouw en onderbouw gingen naar de gymzaal. Nee, niet om deze keer te sporten, maar om eens te zien wat je allemaal met hersenen   doen. 

BREIN Van de Hersenstichting had men een groot opblaasbaar hersenbrein in bruikleen gekregen, samen met een aantal vragen en opdrachten. Binnen het thema ‘Zo leren wij’ gingen de kinderen samen spelenderwijs aan de slag. Ze konden in en buiten het brein van alles gewaar worden. Een stukje theorie was in de klas al voorbij gekomen. Vragen als ‘Waarom zie je geel als geel?’ Agnes Scheffer van de Kardinaal Alfrinkschool vertelt: “Wij behandelen vaker dit soort thema’s op een dergelijke manier. Het is voor iedereen te behappen”. 

ALZHEIMER Zaken als de ziekte van Alzheimer, hersenbloeding, hoofdpijn, optisch bedrog, autisme, epilepsie kwamen aan bod. Het is nu aan de leerlingen zelf om met hun hersenen hier het beste uit te halen en te onthouden.. De kinderen overlegden met elkaar, kropen in en door het brein en noteerden de antwoorden. Ook maakten ze zelf vragen die ze later met elkaar bespraken. Agnes Scheffer: “Dit alles past binnen het systeem van een mooie wereldverkenning. Haal de buitenwereld naar je toe en verdiep je erin”. 

IPC De schoolvakken lopen hier gezellig door elkaar. Vroeger zou je het wereldoriëntatie noemen, een vermengeling van vakken. Nu heet het International Primary Curriculum (IPC). Een IPC-unit is een overkoepelend thema waarin alle zaak- en creatieve vakken aan bod komen. Leerlingen leren verbanden zien tussen de vakken, nemen actiever deel aan het onderwijs en leren denken vanuit verschillende invalshoeken. 

Agnes Scheffer: “Zo leer je de kinderen om door het een met het ander te verbinden dat je op verschillende manieren boeiend kunt leren”.

advertentie
advertentie