Willem Straatman
Willem Straatman Foto: 0317

Verkeer-d

17 juli 2018 om 21:12 Algemeen

WAGENINGEN - Het verkeer in Wageningen blijft de gemoederen bezig houden. Is het niet over de ontsluiting van de WUR-campus, dan gaat het wel over het aanbrengen van zogenaamde knippen in veronderstelde sluiproutes. Maar ‘top of the bill’ op dit moment is toch wel de consternatie over de gedeeltelijke afsluiting van de N225 tussen Wageningen en Rhenen, die ongeveer zes weken gaat duren. En dat blijkbaar voor slechts een weghelft. Dat zou wel eens kunnen betekenen dat er in de toekomst ook gewerkt gaat worden aan de andere weghelft. Ik ben geen verkeersdeskundige laat ik dat voorop stellen. Wat dat betreft zou ik zo in dienst kunnen treden van de gemeente Wageningen. Daar is best veel deskundigheid, maar die komt op het gebied van de verkeersproblematiek niet altijd op duidelijke wijze naar buiten. Laten we het daarop maar houden. Al worden de ambtenaren natuurlijk aangestuurd door politici en managers, die hier waarschijnlijk nog niet al te lang wonen. Wat ik wel van verkeer weet is dat het zich gedraagt als water. Het zoekt altijd de snelste weg om van het ene naar het andere punt te komen.

Door Willem Straatman

Dat is bijna wetmatig. Het lijkt mij verstandig om daar rekening mee te houden. Normaal blijft de Rijn binnen de zomerbedding, maar bij hoog water ben je blij dat er winterdijken zijn. De Haarweg en de Grebbedijk hebben figuurlijk gezien voor het verkeer op de N225 die functie. Dat is niet leuk, maar het gaat om een tijdelijke situatie. Voor de studenten - en trouwens ook de andere bewoners in die omgeving- minder prettig, maar mee te leven. Denk maar eens aan de vele honderden bewoners van de studentenflats aan de noordzijde van de Nijenoord Allee, die voor hun dagelijkse boodschappen die weg soms meermalen per dag over moeten steken. En voor de andere inwoners van deze buurt...want die hebben we tenslotte ook nog. Wanneer je als Wageningen een wereldcentrum wil zijn, moet je de daarbij behorende problemen zelf als een grote jongen of meisje dragen. En niet de problemen doorschuiven naar buurgemeenten of naar mensen die hun auto echt nodig hebben.

Je hebt namelijk als gemeentebestuur niet alleen de plicht om voor je fietsende inwoners te zorgen, maar ook oplossingen te vinden voor de veel belasting betalende inwoners die hun auto beroepshalve nodig hebben. Niemand rijdt voor zijn plezier in de file. Ik reis regelmatig met het openbaar vervoer en weet dat zowel de treinen als bussen vaak te vol zijn. Waarbij nog het probleem komt dat veel werkplekken niet dichtbij een bushalte liggen. Als je in Wageningen je werkplek hebt en je bent jong van lijf en leden is het inderdaad allemaal wel te ‘befietsen’, maar moet je verder weg dan neemt de problematiek al snel toe. Ik denk dat je met tijdelijke verkeerslichten en wat minder smartphone activiteiten op de fiets al heel wat problemen op kunt lossen. Om duizenden auto’s wekenlang 18 kilometer om te laten rijden lijkt mij een veel slechtere oplossing.

advertentie
advertentie