“We hebben ervoor geknokt, maar de markt was tegen ons”, zegt Rob van Wonderen. Foto: Marianne Koster
“We hebben ervoor geknokt, maar de markt was tegen ons”, zegt Rob van Wonderen. Foto: Marianne Koster

Van Wonderen stopt met Intersport en Wonderland

9 oktober 2016 om 16:51 Algemeen

BENNEKOM - Met pijn in het hart hebben Rob en Gerda van Wonderen besloten de deuren van Intersport en Wonderland - Trendz for kids te sluiten.

“Na 34 jaar zien we ons door veranderd consumentengedrag genoodzaakt te stoppen met de sportzaak”, vertelt Rob van Wonderen. “De prijzen staan door internet enorm onder druk. Bedrijven die artikelen vanuit een loods versturen hebben nu eenmaal een heel andere kostenstruktuur. Daar kun je als winkel niet mee concurreren.” Grote merken als Adidas en Nike hebben eigen winkels en webshops. “De trendartikelen zijn voor de detailhandel maar in beperkte mate beschikbaar”, zegt Van Wonderen. “Wij hebben jaarlijks maar een paar bestelmomenten, terwijl de grote merken op ieder moment uit hun eigen voorraad kunnen putten en aan vrijwel iedere vraag kunnen voldoen.” De verkoop van kinderschoenen stagneert al langere tijd. “Het besef dat kinderen goede, leren schoenen nodig hebben die ondersteuning bieden lijkt grotendeels te zijn verdwenen bij jonge ouders. Steeds vaker wordt er gekozen voor trendy sportschoentjes, een zorgelijke ontwikkeling als je het mij vraagt.” Intersport en Wonderland draaiden de laatste jaren met verlies. “Er moest veel geld bij”, zegt Van Wonderen. “Dat moet niet te lang duren, anders breng je de rest van het bedrijf ook in gevaar. We vinden het heel jammer, zeker voor de medewerkers die hierdoor hun baan verliezen. Zij hebben er keihard voor geknokt om het tij te doen keren maar de markt was tegen ons. Onze trouwe klanten willen we van harte bedanken, aan jullie heeft het zeker niet gelegen!”

Van Wonderen gaat zich helemaal concentreren op Van Wonderen shoes &stuff, het goed lopende deel van het bedrijf waar dames- en herenschoenen, dameskleding, woon- en modeaccessoires worden verkocht. “Klanten herkennen voor deze productgroepen duidelijk onze toegevoegde waarde. Een goed advies, uitstekende service, hulp van deskundig personeel”, zegt Rob van Wonderen. “Internet zal nooit de beleving van winkelen kunnen vervangen. We hopen, zeker met het oog op behoud van werkgelegenheid en de leefbaarheid van ons dorp, dat de consument op tijd het belang gaat inzien van het steunen van de lokale ondernemer.”

advertentie
advertentie