Afbeelding
Job Oldegbers / J.O. Media

Een kijkje op het nieuwe station Ede-Wageningen: ‘Volgende week verwachten we een heel bijzonder moment’

16 februari 2024 om 15:24 Lokaalnieuws Tips van de redactie

EDE Nu nog een bouwput, straks een gloednieuw station: reizigers van station Ede-Wageningen maken over een week gebruik van een grote reizigerstunnel, een mega-fietsenstalling en een gloednieuw stationsplein. De laatste puntjes worden de komende zeven dagen op de ‘i’ gezet, maar Ede Stad kreeg alvast een voorproefje. ,,Het wordt een heel bijzonder moment volgende week.”

Door Job Oldegbers

Dat zegt bouwmanager Sander van Rijn. Hij is dag in, dag uit betrokken bij alles wat met de totstandkoming van het nieuwe station te maken heeft. De komende dagen zijn volgens hem spannend, maar ook leuk. ,,We doen er alles aan om het station zo ver mogelijk af te krijgen voordat reizigers het gaan gebruiken.”

OUDE TUNNEL

En dat moment is al snel. Aanstaande maandag is de laatste dag waarop reizigers nog gebruikmaken van het oude station en de oude reizigerstunnel. Daarna volgen drie treinvrije dagen. Bouwvakkers stomen het station dan helemaal klaar voor het ‘omklapmoment’.

Dat is een hele operatie, want in de dagen dat de treinen niet rijden moeten omroepsystemen worden aangepast, maar ook de borden die reizigers van informatie moeten voorzien. Verder worden blauwe bordjes die aanduiden waar een trein moet stoppen, verplaatst en (veiligheids)systemen aangepast. 

Met de opening van het nieuwe station verandert er in korte tijd behoorlijk wat in het stationsgebied. Zo wordt het oude station, inclusief tunnel, per direct buiten gebruik genomen. Van de ene kant naar de andere kant van het spoor doe je dus het snelst door onder de Alberttunnel te wandelen of te fietsen. De nieuwe stationstunnel loopt nog niet helemaal door. Aan de kant van de Frisokazerne ligt voorlopig nog een bouwterrein.

Daar liggen namelijk de drie tunnelstukken die de nieuwe Westtunnel gaan vormen, op de plek van het oude station. Die wordt rond de zomer aangelegd. Het Noord- en Zuidplein worden allebei ingericht als bouwterreinen en zijn dus zeker een jaar afgesloten. De fietsen op het Zuidplein moeten door de eigenaren op uiterlijk 27 februari weggehaald zijn, anders doet de gemeente dat. Verplaatsen kan bijvoorbeeld naar de nieuwe fietsenstalling.


(Oranje lijn = fietsroute)

HYPERMODERN

Fietsers gaan met de opening van het station gebruikmaken van een gloednieuwe fietsenstalling. Hypermodern, noemt Van Rijn ‘m.

Hij is te vinden in het nieuwe stationsgebied: de fietsenstalling van drie verdiepingen hoog. De stalling biedt plaats aan 5400 tweewielers en is voorzien van allerlei technische snufjes. Zo zie je in een oogopslag, dankzij schermen aan het plafond, waar er nog plek is. En ook bij het inrijden kan bijna geen opstopping ontstaan dankzij een scansysteem dat direct doorheeft of je een abonnement hebt, of niet. 

De eerste vierentwintig uur stal je je fiets daar gratis. Maar blijf je een weekend weg? Let dan goed op: dan moet je namelijk ‘gewoon’ betalen.

MEGASTATION 

Het is een megaproject geweest. Voor Edese begrippen, uiteraard. Maar ook voor ProRail zelf, zegt bouwmanager Van Rijn. ,,Ede-Wageningen is zelfs geclassificeerd als megastation”, legt hij uit. ,,Tuurlijk is dit niet te vergelijken met Utrecht, Rotterdam of Zwolle, maar óók op Ede-Wageningen stappen enorm veel reizigers in- en uit, misschien wel meer dan je denkt.”

En dit nieuwe station is dan ook direct toekomstbestendig. ,,Het station kan enorm veel reizigers aan.” Volgens Van Rijn kan het station zeker vijftig jaar mee.

Maar de markante en opvallende klokkentoren? Die behoeft nog wat onderhoud. De wijzers geven niet de juiste tijd aan en het is nog maar de vraag of dat bij de opening van het station wel zo is. ,,Dat is erg jammer”, aldus Van Rijn. Een voordeel: onder in de toren wacht je straks wel, op een gloednieuw stationsplein, warm en droog op de bus.

Zien hoe het station, de fietsenstalling, de reizigerstunnel en het stationsplein eruitzien? Bekijk dan de foto’s hieronder.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
advertentie
advertentie