Hans Hooft en Kees Hensen proosten op de toekomst van Hotel De Wereld. (foto: Kees Stap)
Hans Hooft en Kees Hensen proosten op de toekomst van Hotel De Wereld. (foto: Kees Stap)

De Wereld als huiskamer van de stad

14 oktober 2020 om 12:48 Algemeen

Trots proosten Hans Hooft en Kees Hensen op het terras van Hotel De Wereld. Sinds 1 oktober zijn zij de nieuwe eigenaren van het hotel en het restaurant op het 5 Meiplein. “Wij willen hier reuring brengen. We gaan Wageningers verleiden om niet alleen langs te lopen, maar ook naar binnen te gaan. Hotel De Wereld moet de huiskamer van de stad worden.”

Door Kees Stap

Wageningen – In juni gaven de vorige eigenaren, de familie De Vries, aan dat zij wilden stoppen bij Hotel De Wereld. Vanwege de coronacrisis richtten zij zich noodgedwongen op hun moederbedrijf in Arnhem. De Stichting Nationaal Erfgoed Hotel De Wereld, eigenaar van het rijksmonument, nam de aandelen over en ging op zoek naar een nieuwe uitbater. Volgens bestuurslid Jelle de Gruyter was de Stichting positief verrast over de belangstelling. “Er meldden zich vijf managementduo’s en vijf potentiële nieuwe eigenaren. Het bedrijf van Kees Hensen en Hans Hooft bleek de perfecte kandidaat om het hotel en het restaurant over te nemen.”

Hensen en Hooft zijn twee van de vijf eigenaren van HIM uit Doetinchem. Daar zijn zij succesvol met Hotel Restaurant Villa Ruimzicht, LEV Foodbar en Boutiquehotel Villa Wanrooij. Met Hotel De Wereld zien zij volop kansen. “Hotel De Wereld is een monumentaal gebouw dat een karaktervolle invulling verdient. Met een concept dat tegelijk laagdrempelig is, van hoge kwaliteit, gastvrij, duurzaam, eigenzinnig en hip. Met de historie en gelegen in een prachtige omgeving heeft het een geweldige potentie. Niet voor niets heeft De Wereld dankzij het snel gegroeide binnenlands toerisme dit jaar een van de beste zomers in zijn geschiedenis gedraaid.”

Het restaurant krijgt vanaf 29 oktober de formule van de LEV FoodBar: verfijnde gerechten die geserveerd worden op het formaat van ‘tussengerechten’. Dat betekent informeel dineren in een warme, gezellige sfeer, wel van hoge kwaliteit. “We proberen in het voormalige restaurant O Mundo de tijden van Addie Roelofsen te laten herleven, alleen laagdrempeliger en lager geprijsd”, aldus Hooft. “Voor 50 euro moet je hier lekker kunnen eten en drinken.”

De lounge wordt de plek voor koffie en huisgemaakte patisserie en de serre voor een goede lunch. “We willen dat Hotel De Wereld weer een plek is voor en van Wageningers. Ze zijn allemaal trots op deze historische plek, maar er zijn er veel te weinig die het gebouw van binnen kennen.” HIM+ is volgens Hensen en Hooft geïnspireerd door het historische karakter van Hotel De Wereld met betrekking tot het einde van de Duitse bezetting van Nederland nu 75 jaar geleden. “Wij willen het bijzondere verhaal van de vrede en vrijheid vertellen en integreren in de horecaconcepten. Dat doen we op een eigentijdse manier. Niet alleen paar zwartwit foto’s aan de muur, maar met moderne technieken. Zou het niet prachtig zijn als je virtueel met Prins Bernhard een biertje kunt drinken in de lounge?”

“Wij gaan voor eigentijdse horeca in een historisch pand”

advertentie
advertentie