Groep 7 van de Prinses Margrietschool beschilderde vleermuizenhotels.
Groep 7 van de Prinses Margrietschool beschilderde vleermuizenhotels. Dick Martens

Vleermuizenles op Wageningse basisschool in voorbereiding op verhuizing: Leerlingen beschilderen vijfsterrenhotels voor vleermuizen

8 februari 2024 om 17:03 Overig

WAGENINGEN Voor groep 7 van de Wageningse Margrietschool stond er maandagmiddag een bijzondere les op het programma. Een les die niet werd gegeven door hun eigen meester Martijn, maar door Fianne de Vlieger, ecoloog en werkzaam bij Ecoresult in Veenendaal. Zij was er om ‘een vleermuisles’ te geven. En niet zonder reden, want in verband met de aanstaande verhuizing van de school naar de Haverlanden. En laten daar nu juist veel vleermuizen zitten, maar die gaan daar straks wonen in door leerlingen van groep 7 fraai beschilderde ‘hotels’.  

Door Dick Martens

,,Onze school gaat verhuizen”, licht directeur Ada van Wingerden nader toe. ,,Dat zal waarschijnlijk in het najaar van 2025 zijn beslag gaan krijgen. Onze nieuwe school komt dan aan de Haverlanden, maar daar moet eerst nog het een en ander gesloopt worden. Daar zit nu nog een vleermuizen-kraamkamer, wat ook de reden is waarom de nieuwbouw de nodige vertraging heeft opgelopen. Daar heeft Ecoresult naar de vleermuizenpopulatie gekeken en in dat verlengde is Fianne nu hier om ‘een vleermuizenles’ te verzorgen. De leerlingen van groep 7 gaan ook een aantal vleermuizenkasten beschilderen, dan gaat zo’n les voor hen ook wat meer leven. Leuk, dat we er op deze manier aandacht aan kunnen besteden. Een deel van die kasten zal hier aan de pui worden opgehangen en ook daar waar straks de nieuwe school komt.”

De opwinding over de bijzondere les is er al, nog voor Fianne haar PowerPoint presentatie heeft opgestart. De leerlingen hebben namelijk al een vleermuis gespot (’Die is een natuurlijke dood gestorven hoor’). De vleermuis wordt op een handpalm gelegd en voorzichtig geaaid. ‘Wat een kleintje’, ‘Hij is heel zacht’, ‘Nee, ik durf hem niet aan te raken hoor’. De meningen over het kleine beestje zijn wat verdeeld. Fianne vindt het tijd om te beginnen, ook ‘de klas’ is er klaar voor. De eerste vraag verschijnt op het digibord: ‘Wat weten jullie van vleermuizen?’ Vingers schieten de lucht in. Maar de antwoorden moeten nog even wachten, want de opdracht is, dat er een tekening van een vleermuis gemaakt moet worden. ‘In vijf minuten’, vraagt Fianne. Er verschijnen wat voorzichtige potloodstreepjes, al snel gevolgd door de kenmerkende vleugeltjes en oortjes. Er is duidelijk al wat voorwerk gedaan. Vervolgens mag er uitgelegd worden waaraan gedacht wordt bij vleermuizen. ‘Ik denk aan een vampier’, ‘Het zijn zoogdieren’, ‘Ze vliegen vaak in het donker’, ‘Ze hangen op hun kop’. Fianne, maar ook meester Martijn genieten van de spontane interactie. Verbazing is er vervolgens als het antwoord komt op de vraag: ‘ hoeveel muggen eet één vleermuis (’Hij weegt slechts tussen de 3,5 en 8 gram’) in één nacht?’ Er wordt voorzichtig ingezet: 20?, 50?, 100?. ,,Veel en veel meer”, moedigt Fianne aan. 100?, 200? ,,Nog meer! Als bijna de hele klas geraden heeft, zorgt het uiteindelijke antwoord: ‘Tussen de 1000 en 1200!’ voor veel verbazing en commotie. Dan worden de vleermuizenhotels verdeeld en worden ze gretig en ook nog eens prachtig beschilderd. ,,Die gaan daar nooit meer weg. Het zijn vijfsterrenhotels”, is het eensluidende oordeel.

Dick Martens
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie