Afbeelding
Photo by bruce mars on Unsplash

Weerstand verhogen voor het najaar: 3 tips

Partnercontent

De R zit weer in de maand! En dat betekent als vanouds dat we binnenkort weer volop getroffen worden door ziektekiemen. Geen zin om weer een half jaar de snottebellen en griepverschijnselen te trotseren? Dan hebben we goed nieuws. Er zijn namelijk gelukkig heel veel dingen die je kunt doen om de weerstand te verhogen en jezelf nu alvast sterk voor te bereiden op het najaar. Wacht hier niet te lang mee, want het weer slaat sneller om dan je verwacht. Met behulp van de volgende drie tips verhoog je binnen mum van tijd je weerstand.

1. Sport voldoende

Een fit en gezond lichaam helpt bij het bestrijden van ziektekiemen. Daarom is het belangrijk om zo gezond mogelijk te leven. Ook sporten helpt hierbij. Belangrijk is wel om het niet te overdrijven. Teveel lichamelijke inspanning kan namelijk ook een averechts effect hebben. Tijdens het sporten wordt het lichaam zwaar belast. Je verbruikt enorm veel energie. Als deze tekorten tussentijds niet goed worden aangevuld, kan dit de weerstand juist verlagen. Het is daarom goed om de gulden middenweg te vinden.

Vind je het lastig om voldoende en op een gezonde manier te sporten? Schrijf je dan in bij een sportschool in Nijmegen. Hier kan je altijd deskundige hulp verwachten en eventueel samen een trainingsschema opstellen. Zo weet je precies hoe je ervoor kunt zorgen dat je lichaam fit en gezond blijft, zonder dat dit ten koste zal gaan van de weerstand.

2. Pas je kleding aan op de temperatuurverschillen

Houd de weerberichten in de herfst goed in de gaten. Het weer kan nogal wisselvallig zijn. De ene keer een lekkere nazomerse dag en de andere dag flinke kou, wind en regen. Belangrijk om jezelf goed aan te kleden, passend bij deze temperaturen en weersomstandigheden.

Het is een fabeltje dat je ziek wordt van de kou. Je wordt enkel ziek van virussen. Feit blijft wel dat het immuunsysteem afzwakt naarmate het lichaam afkoelt. Als je lichaam enorm zijn best moet doen om warm te blijven, betekent dit dat de focus niet bij het weren van virussen ligt. Hierdoor kunnen zij kans zien om toe te slaan. Kleed je dus zeker warm genoeg aan.

3. Plan eens een dagje rust

Ons moderne leven bestaat voor een groot deel uit rennen en vliegen. Een druk gezin, een veeleisende baan en een fijn sociaal leven maakt dat je misschien dagen hebt dat je nauwelijks even rust kunt nemen, kunt gaan zitten en helemaal niets doen. Toch is het voor je lichaam heel belangrijk dat je ook voldoende rust pakt. Gewoon een keertje relaxen op de bank, de tijd nemen voor jezelf en je daar zeker niet schuldig over voelen. Ga een avondje lekker een tijd in bad, doe iets waar jij volledig van ontspant en kruip vervolgens vroeg in bed. Dit soort dagen doen wonderen voor de mentale- én fysieke gezondheid.

advertentie
advertentie
Afbeelding
Europees damtitel voor veteraan Ivens 7 uur geleden
Afbeelding
Klusteam Energiek Roghorst 29 sep, 20:22
Afbeelding
Klassieke muziek is niet saai 29 sep, 20:20
Afbeelding
Italian Coffee Company groeit 29 sep, 20:17
Afbeelding
Geld voor stadsgracht 28 sep, 07:46
Afbeelding
Redichem en SKV debuteren op De Wageningse Berg 26 sep, 19:22
Afbeelding
Dokter, Jazz & Co 26 sep, 16:26