Afbeelding
Foto door Dominika Roseclay via Pexels

Welke soorten digital marketing zijn er?

30 januari 2023 om 00:00 Partnercontent

Digital marketing, wat nogal eens verward wordt met online marketing, is alle marketing die verloopt via digitale kanalen. Hierbij wordt er gebruikt gemaakt van verschillende kanalen om dat te kunnen doen. Online marketing is het promoten van jouw producten of diensten via het internet. Digital marketing bestaat niet alleen uit kanalen die via het internet te bereiken zijn, maar alles wat digitaal is. Hierbij kun je dus ook denken aan televisie of radio. Het doel van digital marketing is in de meeste gevallen het aanspreken van jouw doelgroep om op deze manier nieuwe klanten aan te kunnen trekken. Het doel kan ook zijn naamsbekendheid vergroten, meer website bezoekers aantrekken, of jouw conversies verhogen. Online marketing kun je zien als een onderdeel van digital marketing. Digital marketing kun je op veel verschillende manieren inzetten en is niet meer weg te denken uit de huidige marketingstrategie van bedrijven. Op welke manieren je digital marketing kunt inzetten zetten wij voor jou op een rij.

Zoekmachine marketing / SEO
Een van de belangrijkste onderdelen van digital marketing is zoekmachine marketing ofwel SEO genoemd. Door deze vorm van marketing juist in te zetten zorg jij ervoor dat jouw website vindbaar wordt via verschillende zoekmachines zoals google. Je zorgt op deze manier dus voor meer verkeer naar jouw website waardoor je meer potentiële klanten kunt bereiken. Hoe maar klanten jij bereikt, hoe maar omzet en winst jij zal behalen. Het inzetten van SEO op de juiste manier is dan ook ontzettend belangrijk. Omdat het inzetten van SEO vrij gecompliceerd kan zijn, wordt dit ook vaker uitbesteed aan professionals zoals Ranking Masters. Op deze manier kun jij de beste resultaten behalen.

Contentmarketing
Daarnaast is het natuurlijk ontzettend belangrijk om in te spelen op de behoeftes van de klant. Dit kun je doen door waardevolle informatie en content te delen via bijvoorbeeld jouw website of social media. Kijk naar het gedrag van jouw klanten, welke vragen hebben zij over jouw producten of diensten? Deze vragen verwerk je vervolgens in jouw content. Op deze manier blijven klanten langer op jouw website en zijn ze eerder geneigd jouw product of dienst aan te schaffen. 

Social media marketing
Wanneer je denkt aan digital marketing denk je automatisch aan social media. Social media is immers niet meer weg te denken uit een huidige digital marketing strategie. Het is de plek waar veel mensen een eerste indruk krijgen van jouw onderneming of website. Denk hierbij aan verschillende platformen zoals Instagram, Facebook en YouTube. Wanneer jij weet op welk kanaal het grootste gedeelte van jouw doelgroep zich bevindt. Kun je hier op inspelen.

E-mailmarketing
E-mailmarketing is een vorm van online marketing waarbij de ontvanger direct benaderd wordt. Denk aan nieuwsbrieven die regelmatig verstuurd worden waarin leuke aanbiedingen of kortingen aangeboden worden. Het is een relatief goedkoop kanaal dat je kunt inzetten als marketing tool. Het versturen van e-mails kost jou immers niks alleen tijd. Door het gebruik van e-mail marketing kun jij op een snelle manier jouw doelgroep bereiken. Bij een website wacht je tot bezoekers vanzelf op jouw website komen, bij e-mailmarketing kun je jouw boodschap proactief verspreiden. Ook kun je de resultaten van e-mailmarketing goed meten door de e-mails te traceren. Hoeveel mensen openen de e-mail? Hoeveel mensen klikken daadwerkelijk door naar jouw website? Het is een goedkope vorm van marketing waar je veel nuttige informatie uit kunt halen. 

Betaalde advertenties / SEA
SEA staat voor Search Engine Advertising wat in het Nederlands ook vaker omschreven wordt als zoekmachinemarketing. Door SEA in te zetten maak je betaald reclame voor jouw producten of diensten via zoekmachines. Op deze manier zorg je dat jij beter gevonden wordt in zoekmachines en dat je meer klanten kunt aantrekken. Door SEA in te zetten vergroot je jouw vindbaarheid en relevantie. Je komt immers met jouw website bovenaan in de zoekmachines te staan. Klanten zijn altijd geneigd om op een van de eerste links te klikken die google laat zien. Doorklikken naar een volgende pagina doet vrijwel niemand.

Tv-reclames
Het inzetten van tv-reclames kan jouw bereik als bedrijf enorm vergroten. Je bereikt immers mensen via verschillende kanalen; internet, social media en tv. Om tv programma’s te kunnen blijven maken hebben alle omroepen geld nodig. Door als bedrijf reclame te laten maken via een bepaalde omroep, vergroot jij jouw bereik enorm en kunnen omroepen programma’s blijven maken. Zeg nou eerlijk, vrijwel iedereen zit ’s avonds graag voor de tv. Even afschakelen van een drukke dag, een hapje en een drankje erbij en ontspannen. Wanneer jij reclame via de TV maakt kun jij miljoenen mensen bereiken.

Door digital marketing op de juiste manier zakelijk in te zetten kun jij de meeste klanten bereiken en daarmee de beste omzet en winst behalen! 

advertentie
advertentie