Foto: Annette Kempers
Foto: Annette Kempers

Cadeautje voor Wageningen van jubilerend Toonkunst

23 november 2016 om 12:11 Algemeen

Door Cees Mobach

WAGENINGEN -Een cadeautje! Zo mogen we het wel noemen. Handenvol, wat heet, bergen van schoonheid werden over het opgetogen en massaal opgekomen publiek gestort. De Hohe Messe wordt gezien als het mooiste maar ook moeilijkste koorwerk van Bach. De koorleden van Toonkunst moeten regelmatig met de handen in hun haar hebben gezeten in het voorbereidingstraject naar de uitvoering van de mis. Ondanks de lange voorbereidingstijd en de extra partijrepetities. De koorpartijen zouden stuk voor stuk al een kluif zijn voor solisten. Ze gaan tot de rand van wat koortechnisch kan - grote hoogteverschillen, plotselinge tempowisselingen, chromatiek, coloraturen of juist verraderlijk lange noten, vijf- zes- en zelfs achtstemmigheid, het komt allemaal voorbij. De lengte van de koorpartijen doet ook een enorm beroep op het geheugen - hoe bewaak je de details als alleen al je eigen partij avondvullend is? Alleen een dirigent die het volle vertrouwen heeft van zijn koor krijgt dit voor elkaar. En wat een muzikaliteit en eruditie sprak er zaterdag 12nov jl. uit de gebaren van dirigent Patrick van der Linden! Hij nam het risico dit zware koorwerk te programmeren en loodste koor, orkest en solisten overtuigend door de Mis.
De Johannes de Doperkerk leent zich qua sfeer bij uitstek voor deze monumentale muziek. Halsbrekende toeren moeten worden uitgehaald in het Osanna waar Bach twee vierstemmige koren voorschrijft en waarin het relatief kleine mannenensemble ook nog weer in tweeën moet worden gedeeld. De vermoeidheid had al toegeslagen in het ‘Incarnatus’, wat zich met name wreekte in de zuiverheid. Een speciaal compliment voor de bassen in hun razende solo in het ‘Resurrexit mag niet onvermeld blijven. De 4 solisten kweten zich uitstekend van hun taak, bijgestaan dikwijls door de solisten in het orkest. Het professionele, op barokmuziek gespecialiseerde orkest Giardino Musicale, dat uitsluitend gebruik maakt van authentieke instrumenten, verleende ongekende kleur aan de muziek. Veel respect dwong het koor af in het Cum Sancto Spiritu, één brok vocale valkuilen, die alleen te ontwijken zijn, als werkelijk iedereen op z’n tenen loopt en geen seconde zijn of haar alertheid verliest. Het 14e lustrum van Toonkunst was een feest.

Gehoord zaterdag 12 november, Joh. De Doperkerk Hohe Messe, J.S.Bach
Toonkunstkoor Wageningen, Barokorkest Giardino Musicale, Marta Bos (sopraan), Daniel Elgersma (altus), Jan Willem Schaafsma (tenor), Daniël Herman Moster (bas), Gerben Budding (orgel), Sietse van Wijgerden (klavecimbel). Dirigent Patrick van der Linden.

advertentie
advertentie