
Wageningen uitgeroepen tot meest hondvriendelijke gemeente van Nederland 2024
23 mei 2025 om 14:13 LokaalnieuwsWAGENINGEN Wageningen mag zich officieel de meest hondvriendelijke gemeente van Nederland 2024 noemen. De titel werd toegekend tijdens het evenement Gemeentelijk Dierenwelzijnsbeleid. De verkiezing is een initiatief van de Raad van Beheer en de Koninklijke Hondenbescherming. Gemeenten worden jaarlijks genomineerd door inwoners en beoordeeld door een vakjury én het publiek.
HOGE SCORE OP MEERDERE ONDERDELEN De jury keek onder andere naar losloopgebieden, communicatie met inwoners, hondenbelasting, informatievoorziening, maaibeleid en de aanpak van bijtincidenten. Wageningen scoorde het hoogst van de drie finalisten, boven Den Haag en Haarlemmermeer.
Wethouder Erik-Jan Bijleveld is trots: “Samen met hondeneigenaren hebben we de afgelopen jaren hard gewerkt aan het verbeteren van de hondenvoorzieningen. Zonder de vrijwilligers van de Hondenvrienden Wageningen was dit niet gelukt. Fantastisch dat deze inzet ook gezien wordt en dat we deze prijs gewonnen hebben. Graag blijven we de komende tijd samenwerken aan een fijne omgeving voor onze inwoners en hun honden.”
POSITIEVE AANDACHT VOOR HOND EN EIGENAAR De jury prijst de goede communicatie tussen de gemeente, hondenbezitters en niet-hondenbezitters. Wageningen werkt intensief samen met de werkgroep Hondenvrienden Wageningen. Die samenwerking leidde onder meer tot vijf hondenspeelplaatsen, twintig extra hondenpoepbakken en gratis poepzakjes op meerdere plekken.
De losloopgebieden zijn omheind, hebben een sluis en duidelijke borden met regels. Sommige gebieden hebben speeltoestellen voor honden. Ook het maaibeleid houdt rekening met hondengebieden.
BELEID EN VERBETERPUNTEN Wageningen heft hondenbelasting, maar gebruikt de opbrengst voor voorzieningen, onderhoud en beheer. Ook is er aandacht voor opruimbeleid, zoals de kliko-sticker met de slogan ‘Wageningen Schoon? Heel Gewoon!’
De jury ziet nog ruimte voor verbetering: zo adviseert ze de gemeente om een duidelijk beleid op te stellen rond bijtincidenten. Aansluiting bij het Landelijk Honden Dossier zou volgens de jury ook een waardevolle stap zijn.











