Afbeelding
Foto Kleinkunstig

Kunsteducatie gaat mee op de flow

Partnercontent

Voor scholen kan het een behoorlijke uitdaging zijn om elke keer weer nieuwe activiteiten te bedenken die aansluiten bij het lesprogramma van Culturele Kunstzinnige Vorming (CKV). En dat terwijl de mogelijkheden eindeloos zijn! Maar soms is dat nou juist precies het probleem: je blijft dan al snel hangen in het oude. En dat is jammer. Want dat iets voorheen goed werkte, wil niet zeggen dat dat elke keer opnieuw weer de beste keuze is. Iedere leerling is anders en dus hebben verschillende klassen ook verschillende behoeften. Bovendien reflecteert kunst de samenleving. En een samenleving die razendsnel verandert, vraagt dus ook om een kunstonderwijs dat meegaat op die flow.

Vernieuwende workshops op school

Kleinkunstig is al sinds 2005 een professionele samenwerkingspartner voor scholen als het gaat om kunsteducatie. Wij organiseren voorstellingen, workshops en projectdagen. Altijd in nauw overleg. Zodat we de school in de aanloop naar de dag toe én op de dag zelf alle organisatie uit handen kunnen nemen. Als docent hoef je alleen maar op te komen dagen en te denken: dit is precies hoe ik het voor me zag. In regio Wageningen kwamen we al eerder op de Pantarijn. Hier organiseerden we workshops tekenen met een 3D-printerpen, choreografie met TikTok, sound design en een workshop cartoontekenen. Wij vinden het belangrijk dat ons aanbod altijd vernieuwend is. De afgelopen jaren zien we dat de nadruk steeds meer komt te liggen op het snijvlak van kunst en techniek en verschillende vormen van digitale media. Op deze manier sluiten we aan bij de leefwereld van de leerlingen.

Kunst en techniek

Wie nog steeds denkt dat kunst en techniek elkaar uitsluiten, denkt te nauw over kunst. En ook te nauw over techniek! Wij dagen leerlingen dan ook uit om voor zichzelf te bepalen waar die grenzen liggen. Kan een game ontwerpen ook kunst zijn? En als je een stroomcircuit aanlegt om een lichtje te laten branden in een kunstwerk, is dat dan kunst of techniek? En hoe kijken de leerlingen naar virtual en augmented reality? Ze leren ook dat deze technieken helemaal niet zo ingewikkeld zijn als ze lijken. Dit gaat vanzelf doordat ze de basics zelf toepassen in de praktijk. Gewoon: op hun eigen school, in hun eigen klaslokaal. Vaak zonder ingewikkelde apparatuur.

Van consumeren naar creëren

Het is geen geheim dat leerlingen van nu veel in de weer zijn met hun smartphone en daarbij behoorlijk wat tijd doorbrengen op digitale media. We kunnen dit zo veel mogelijk negeren, óf we kunnen leerlingen prikkelen om de mogelijkheden van hun favoriete platformen kritisch te bekijken en de focus te verleggen van consumeren naar creëren. Ook dat is een functie van kunstonderwijs dat met de tijd meegaat.

advertentie
advertentie